Среда. Апостола Фили́ппа.
Свт. Григо́рия Пала́мы, архиеп. Фессалони́тского.
Прп. Фили́ппа Ира́пского.
Примечание. Указание Устава о Рождественском посте: «До́лжни есмы́ в се́й Четыредеся́тнице сохраня́ти в ко́ейждо седми́це три́ дни́, постя́щеся от еле́я и вина́ – понеде́льник, сре́ду и пято́к. То́чию а́ще случи́тся вели́кий святы́й, в того́ бо па́мять разреша́ем, и твори́м за любо́вь свята́го пра́здника его́ ра́ди, е́же е́сть сего́ ме́сяца: 16, [17, 19, 23,] 25, [27, 28,] 30; деке́мврия – [1, 3,] 4, 5, 6, [7,] 9, [10, 13, 15,] 17, [18,] 20 де́нь. В те бо дни́, а́ще во вто́рник и в четверто́к, яди́м ры́бу. В понеде́льник же, в сре́ду и в пято́к разреша́ем то́чию на еле́й и вино́, ры́бы же не яди́м, кроме́ хра́ма. А́ще ли еди́ному от си́х во оби́тели хра́м, разреша́ем на ры́бу и вино́. Введе́ние же Богоро́дицы в ки́йлибо де́нь случи́тся, а́ще в сре́ду или́ пято́к, разреша́ем и на ры́бы. Не́цыи же уста́вы от 9-го числа́ деке́мврия повелева́ют пости́тися, и на ры́бы не разреша́ти, кроме́ суббо́т, и Неде́ль, и хра́ма свята́го. От 20-го же числа́, да́же до 25-го, а́ще и суббо́та и Неде́ля случи́тся, не разреша́ем на ры́бы» (Типикон, 14 ноября, 1-е и 2-е «зри»). «Подоба́ет ве́дати, яко в пост святы́х апо́стол, и Христо́ва Рождества́, во вто́рник, и четверто́к, ры́бы не яди́м, но еле́й и вино́ то́чию. В понеде́льник, в сре́ду и пято́к ни еле́я вкуша́ем, ни вина́, но пости́мся до 9-го часа́, и яди́м в ты́я дни сухояде́ние. В суббо́ты же и Неде́ли яди́м ры́бы. А́ще случи́тся святы́й во вто́рник, или́ в четверто́к име́яй славосло́вие, яди́м ры́бу; а́ще в понеде́льник, подо́бне. А́ще среда́ и пято́к, разреша́ем на еле́й и вино́ то́чию; яди́м же еди́ною днем. А́ще ли святы́й име́яй бде́ние, в сре́ду, или́ пято́к, разреша́ем на еле́й и вино́ и ры́бу. А́ще ли случи́тся па́мять свята́го, его́же есть храм, в сре́ду, или́ пято́к, твори́м подо́бне» (Типикон, глава 33-я, «зри»). Составителями «Богослужебных указаний» дополнительно указаны следующие даты38: памяти некоторых русских святых, полиелейная служба 13 декабря, а также дни, в которые возможно совершение полиелейного или славословного богослужения.
Совершается полиелейная служба ап. Филиппа.
Порядок чтений, согласно календарю:
Утр. – Ин., 67 зач., XXI, 15–25. Лит. – 1 Сол., 269 зач., IV, 1–12. Лк., 78 зач., XV, 1–10.Ап.: 1 Кор., 131 зач., IV, 9–16. Ин., 5 зач., I, 43–51.
На великой вечерне «Блажен муж» – 1-й антифон.
На «Господи, воззвах» стихиры апостола, глас 6-й – 8 (первые две стихиры – трижды, третья – дважды). «Слава» – апостола, глас тот же: «Вели́каго, Фили́ппе…», «И ныне» – догматик, глас тот же: «Кто Тебе не ублажи́т…».
Вход. Прокимен дня. Паримии апостола – 339.
На стиховне стихиры апостола, глас 1-й (со своими припевами). «Слава» – апостола, глас 2-й: «Ча́ши арома́т…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «О, чудесе́ но́ваго…».
По Трисвятом – тропарь апостола, глас 3-й. «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Тя, хода́тайствовавшую…».
На утрене на «Бог Господь» – тропарь апостола, глас 3-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Тя, хода́тайствовавшую…».
Кафизмы 10-я и 11-я. Малые ектении. Седальны апостола (по дважды).
Полиелей. Величание апостола и избранный псалом. Седален апостола по полиелее, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же. Степенна – 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен апостола, глас 4-й: «Во всю зе́млю изы́де веща́ние их и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их»; стих: «Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь». Евангелие – апостола. По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостола…». Стихира апостола, глас 6-й: «Прему́дрый ло́вче…».
Каноны: Богородицы со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды) и апостола на 8.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Отверзу уста моя…».
По 3-й песни – седален апостола, глас 8-й. «Слава» – ин седален апостола, глас тот же, «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
По 6-й песни – кондак и икос апостола, глас 8-й.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни «Достойно есть» не поется. Светилен апостола (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры апостола, глас 8-й и глас 2-й – 4. «Слава» – апостола, глас 3-й: «Рыб лови́тву…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Богоро́дице, Предста́тельнице всех…».
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь апостола, глас 3-й. «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Тя, хода́тайствовавшую…».
На часах – тропарь и кондак апостола.
На Литургии блаженны апостола, песнь 3-я – 4 (со ирмосом) и песнь 6-я – 4.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском и Богородицы – тропарь храма, тропарь апостола. «Слава» – кондак апостола, «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь храма, тропарь апостола; кондак храма. «Слава» – кондак апостола, «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – апостола.
Апостол и Евангелие – дня и апостола.
Примечание. «Ве́домо бу́ди, я́ко всегда́ твори́м мясопу́ст в 14-й день непреме́нно кроме́ дву дней, среды́ и пятка́. А́ще ли случи́тся мясопу́ст в сре́ду или́ в пято́к, в 14-й день, в па́мять свята́го апо́стола Фили́ппа: тогда́ твори́м мясопу́ст в 13-й день, на па́мять свята́го Иоа́нна Златоу́стаго, а в сре́ду или́ в пято́к ника́коже де́рзнем мясопу́ст твори́ти, возбранено́ бо есть святы́ми пра́вилы» (Типикон, 13 ноября, 2-е «зри»).
38 Выделены квадратными скобками.
39 По традиции, новозаветные паримии читаются при открытых царских вратах.