Среда. Преображение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
Бденная служба праздника Преображения Господня совершается по Минее.
Календарные заметки:
На трапезе разрешается рыба.
Совершается освящение винограда и плодов.
Порядок чтений, согласно календарю: Утр. – Лк., 45 зач., IX, 28–36. Лит. – 2 Пет., 65 зач., I, 10–19. Мф., 70 зач., XVII, 1–9.
На великой вечерне кафизмы нет («Блажен муж» не поется)21.
На «Господи, воззвах» стихиры праздника, глас 4-й – 8 (каждая стихира – дважды). «Слава, и ныне» – праздника, глас 6-й: «Прообразу́я Воскресе́ние Твое́…».
Вход. Прокимен дня. Паримии праздника – 3.
На литии стихиры праздника, глас 2-й. «Слава» – праздника, глас 5-й: «Прииди́те, взы́дем на го́ру…», «И ныне» – праздника, глас тот же: «Зако́на и проро́ков…».
На стиховне стихиры праздника, глас 1-й (со своими припевами). «Слава, и ныне» – праздника, глас 6-й: «Петру́, и Иа́кову, и Иоа́нну…».
По Трисвятом – тропарь праздника, глас 7-й (трижды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь праздника, глас 7-й (дважды). «Слава, и ныне» – тот же тропарь.
Кафизмы 10-я и 11-я. Малые ектении. Седальны праздника (по дважды).
Полиелей. Величание праздника: «Велича́ем Тя, Живода́вче Христе́, и почита́ем Пречи́стыя Пло́ти Твоея́ пресла́вное преображе́ние», и избранный псалом. Седален праздника по полиелее, глас 4-й: «Возше́д со ученики́…». «Слава, и ныне» – ин седален праздника по полиелее, глас 8-й: «Сокрове́нную мо́лнию…». Степенна – 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен праздника, глас 4-й: «Фаво́р и Ермо́н о и́мени Твое́м возра́дуетася»; стих: «Твоя́ суть небеса́, и Твоя́ есть земля́». Евангелие – праздника. По 50-м псалме22: «Слава» – «Вся́ческая днесь ра́дости испо́лнишася: Христо́с преобрази́ся пред ученики́», «И ныне» – тот же стих. Стихира, глас 5-й: «Божества́ Твоего́, Спа́се…».
Каноны: праздника 1-й со ирмосом на 8 (ирмосы по дважды) и 2-й со ирмосом на 8 (ирмосы по дважды).
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Крест начерта́в…».
По 3-й песни – седален праздника, глас 4-й. «Слава, и ныне» – тот же седален.
По 6-й песни – кондак и икос праздника, глас 7-й.
На 9-й песни «Честнейшую» не поем, но поем припев праздника: «Велича́й, душе́ моя́, на Фаво́ре преобрази́вшагося Го́спода»23. (Совершается обычное каждение.)
По 9-й песни «Достойно есть» не поется. Светилен праздника. «Слава» – тот же светилен, «И ныне» – тот же светилен.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры праздника, глас 4-й – 4 (первая стихира – дважды). «Слава, и ныне» – праздника, глас 8-й: «Поя́т Христо́с Петра́…».
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь праздника, глас 7-й (единожды).
Отпуст праздника: «И́же на горе́ Фаво́рстей преобрази́выйся во сла́ве пред святы́ми Свои́ми ученики́ и апо́столы, Христо́с, И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец».
На часах – тропарь и кондак праздника.
На Литургии праздничные антифоны.
Вхо́дное: «Го́споди, посли́ Свет Твой и и́стину Твою́, та мя наста́виста и введо́ста мя в го́ру святу́ю Твою́».
Примечание. Перед возглашением входного стиха следует произносить «Премудрость, про́сти» (см. примечание 6 января).
По входе – тропарь праздника. «Слава, и ныне» – кондак праздника.
Поется Трисвятое.
Прокимен, аллилуиарий и причастен – праздника.
Апостол и Евангелие – праздника (рядовые чтения переносятся на вторник 5 августа).
Задостойник – припев: «Велича́й, душе́ моя́…» и ирмос: «Рождество́ Твое́ нетле́нно яви́ся…» (и до отдания).
По заамвонной молитве – по традиции, освящение винограда и плодов. Перед чтением молитвы – каждение плодов при пении тропаря праздника и на «Слава, и ныне» – кондака праздника.
Диакон: «Господу помолимся». Певцы: «Господи, помилуй». Иерей читает молитву Служебника «во причаще́нии гро́здия [винограда]»: «Благослови́, Го́споди, плод сей ло́зный но́вый…». Певцы: «Аминь».
Диакон: «Господу помолимся». Певцы: «Господи, помилуй». Иерей читает молитву Служебника «о принося́щих нача́тки овоще́й»: «Влады́ко, Го́споди Бо́же наш…». Певцы: «Аминь».
Примечание. Минея содержит еще две молитвы – «молитву на благослове́ние гро́здия»: «Бо́же, Спаси́телю наш, благоволи́вый виногра́д нарещи́…», и «молитву над вся́ким плодо́м»: «Го́споди, Бо́же наш, положи́вый ве́рующим в Тя…».
Иерей, по обычаю, кропит святой водой приготовленные виноград и плоды, произнося: «Освяща́ются плод сей ло́зный и плоды́ сия́, окропле́нием воды́ сея́ свяще́нныя, во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Аминь» (трижды).
Певцы: «Бу́ди имя Господне…» (трижды) и 33-й псалом. Отпуст Литургии – как на утрене.
На трапезе разрешается рыба.
Примечание. «На трапе́зе же разреша́ем на ры́бу, и еле́й, и вино́, а́ще и среда́ или́ пято́к. [Зри] Подоба́ет ве́дати, я́ко преда́ние и́мамы от Святы́х Оте́ц от спаси́тельнаго сего́ пра́здника Преображе́ния, снеда́ти гро́здие, иде́же обрета́ется. Благослове́ние прие́мше от иере́я. Принесе́ну бы́вшу гро́здию в це́рковь, и по анафо́ре раздробле́ну. Глаго́лется же и моли́тва на благослове́ние гро́здия. Внима́й: Я́ко а́ще кто от бра́тий снест гро́здие пре́жде сицева́го пра́здника, то преслуша́ния запреще́ние да прии́мет, и да не вку́сит гро́здие чрез весь а́вгуст ме́сяц, я́ко запове́данный уста́в презре́в: я́ко да от сего́ навы́кнут и про́чии повинова́тися уста́ву Святы́х Оте́ц. Сие́ же запреще́ние быва́ет и блюду́щим виногра́ды бра́тии. Гро́здию же на трапе́зе по пра́зднице сем, три́жды в неде́лю подоба́ет предлага́тися бра́тии: си́речь в понеде́льник, в сре́ду, в пято́к, да вкуша́ют бра́тия. Сей уста́в быва́ет и на смо́квах, и над про́чими овощьми́, я́ве я́ко времена́ их, ко́е когда́ приспе́ет. Сия́ же глаго́лем кроме́ приноси́мых блюду́щим смо́кви, и раздае́мым: снеда́ют бо сия́» (Типикон, 6 августа).
С 7 по 12 августа – попразднство Преображения Господня.
13 августа – отдание праздника Преображения Господня.
21 «На вели́цей вече́рни стихоло́гия не быва́ет, то́кмо а́ще есть Неде́ля, тогда́ пое́м кафи́зму всю. А́ще в понеде́льник, 1-й антифо́н» (Типикон, 6 августа).
22 В уставной традиции при совпадении двунадесятого Господского праздника с воскресеньем Евангелие, по аналогии с богослужением Недели ваий, полагается на аналой для целования вместе с иконой праздника (ср.: Типикон, гл. 49, «В субботу ва́ий ве́чера»). «А́ще случи́тся Рождество́ Христо́во в Неде́лю, не пое́тся воскре́сно ничто́же, но все пра́зднику… Ни Ева́нгелие воскре́сно не чте́тся, ни Воскресе́ние Христо́во не глаго́лем, то́чию целу́ем Ева́нгелие…» (Устав. М., 1641. Л. 359 об.). «Воскресе́ние Христо́во не глаго́лем, целова́ние Ева́нгелию, по обы́чаю его́» (Устав. М., 1641. Л. 545 (88 (2) об.); «Неделя 8-я [по Пасхе]»). В седмичные дни целования Евангелия не бывает.
23 По традиции, 1-й припев запевает священник или диакон.